Ile trwa rehabilitacja po złamaniu kości pięty?

Złamanie kości piętowej, określane często przez pacjentów jako złamanie pięty, to uraz powstający najczęściej jako efekt skoku i upadku z wysokości. Objawem złamania kości piętowej jest silny ból, obrzęk oraz zasinienie w okolicach pięty. Jest to jedno z najczęściej występujących złamań kości stępu, które jest jednocześnie dość trudne do leczenia, ponieważ okolice pięty są słabo ukrwione. Sprawdź, jak wygląda leczenie oraz ile trwa rehabilitacja po złamaniu kości pięty.

Przyczyny złamania kości piętowej

Złamanie kości piętowej to aż 60% wszystkich urazów kości stępu, stanowiących tył stopy. Przyczyną złamania kości piętowej mogą być:

• skok i upadek z dużej wysokości,
  • lądowanie na prostych nogach po skoku,
  • wypadek komunikacyjny,
  • silne uderzenie w piętę,
  • złamanie zmęczeniowe kości piętowej,
  • silny i nagły skurcz mięśni łydki, którego skutkiem jest oderwanie guza piętowego.

Niezależnie od przyczyny złamania kości piętowej konieczna jest interwencja lekarska. Leczenie złamania kości piętowej nie jest proste ze względu na słabe ukrwienie okolicy pięty, dlatego może to być proces długi i skomplikowany.

Złamana kość piętowa – objawy

Złamanie kości pięty charakteryzują dość charakterystyczne objawy, takie jak:

• silny ból pięty,
  • duży obrzęk okolicy urazu,
  • zasinienie lub krwawienie pięty (w przypadku złamania otwartego),
  • deformacja kształtu kości piętowej,
  • spłaszczenie łuku stopy,
  • utrudnienia w chodzeniu lub brak możliwości chodzenia i stania na stopie, której dotyczy uraz.

W efekcie upadku z dużej wysokości złamaniu pięty towarzyszą często inne złamania, takie jak złamanie kości podudzia, miednicy, drugiej kości piętowej, a nawet kręgosłupa.

Diagnostyka złamania kości piętowej

Rozpoznania złamania kości piętowej dokonuje lekarz ortopeda na podstawie wywiadu, badania klinicznego oraz zdjęć RTG. W celu określenia sposobu leczenia wykonywane jest również badanie, jakim jest tomografia komputerowa, która pozwala ocenić umiejscowienie oraz przebieg linii złamania, a także obecność odłamów kostnych oraz ewentualny uraz skokowo-piętowy. Tomografia komputerowa stanowi podstawę do ustalenia, czy wystarczy unieruchomienie kości, czy konieczna będzie kwalifikacja do leczenia operacyjnego.

Złamanie kości piętowej – leczenie

Wybór metody leczenia złamania kości piętowej jest zależny od przyczyny urazy, rozległości złamania, stopnia uszkodzenia tkanek miękkich. W zależności od tego może być wymagane leczenie zachowawcze, czyli unieruchomienie kości lub leczenie operacyjne.

Unieruchomienie polegające na założeniu opatrunku gipsowego lub opaski elastycznej na okres 3-8 tygodniu stosuje się wyłącznie w przypadku złamania kości piętowej bez przemieszczenia lub z nieznacznym przemieszczeniem, które nie wpływa na funkcję stopy. Z kolei w przypadku złamania z przemieszczeniem konieczne jest leczenie operacyjne.

Niezależnie od wyboru sposobu leczenia, do powrotu do pełnej sprawności konieczne jest zastosowanie się do zaleceń lekarskich, które obejmują nieobciążanie chorej nogi przez określony czas, a także późniejsza rehabilitacja.

Rehabilitacja po złamaniu pięty – ile trwa?

Po złamaniu kości piętowej rehabilitacja jest niezbędna – daje ona możliwość powrotu nawet do pełnej sprawności, choć nie we wszystkich przypadkach jest to możliwe. Największe szanse na powrót do stanu sprzed wypadku mają osoby, które doznały niewielkiego urazu. W tym przypadku czas rehabilitacji może trwać około 3-4 miesiące. Z kolei w przypadku cięższego złamania, proces ten może zająć nawet 2 lata.

Niezwykle ważne jest, aby w czasie trwania rehabilitacji stosować się do zaleceń lekarza oraz fizjoterapeuty. Nie należy dopuszczać do przeciążenia stopy – w tym celu niezbędne jest również zaopatrzenie się w kule ortopedyczne. Jak wygląda rehabilitacja po złamaniu pięty?

Na czym polega rehabilitacja po złamaniu kości pięty?

Fizjoterapia po złamaniu kości piętowej polega początkowo na leczeniu wspomagającym proces zrostu – można ją zacząć już w czasie unieruchomienia opatrunkiem gipsowym. W tym celu stosuje się magnetoterapię, która przyspiesza zrost kości piętowej oraz wykonywanie ćwiczeń zdrową nogą, co poprawia krążenie w nodze, która doznała urazu. Z kolei po zdjęciu gipsu zadaniem fizjoterapeuty jest wsparcie pacjenta w powrocie do sprawności. W tym przypadku stosowane są:

• zimne okłady oraz maści przeciwzapalne zmniejszające opuchliznę,
  • zabiegi fizykalne, takie jak elektrostymulacja, krioterapia, laseroterapia czy kąpiel wirowa stopy,
  • masaże stopy,
  • ćwiczenia po złamaniu pięty zwiększające ruchomość stawów stopy, rozciągające przykurczone mięśnie i tkanki miękkie, wzmacniające osłabione mięśnie, ćwiczenia równoważne i inne,
  • terapia manualna (w przypadku problemu z ruchomością stawów – zapewnia ona mobilizację stawu skokowego oraz kości śródstopia),
  • nauka poprawnego chodu,
  • kinesiotaping.