Jak przebiega i ile trwa rehabilitacja po artroskopii kolana?

Artroskopia kolana to zabieg wykonywany w celu diagnostyki oraz leczenia przewlekłych schorzeń lub urazów stawu kolanowego. Wskazaniem zarówno do badania, jak i leczenia operacyjnego jest m.in. ból w obrębie stawu kolanowego, który pojawić się może u osób w różnym wieku. Po wykonaniu zabiegu operacyjnego konieczna jest jednak odpowiednia rehabilitacja. Dowiedz się, na czym polega zabieg oraz jak przebiega i ile trwa rehabilitacja po artroskopii kolana.

Artroskopia kolana – na czym polega?

Artroskopia stawu kolanowego (zwana inaczej jako wziernikowanie stawu kolanowego) to nisko inwazyjna metoda leczenia operacyjnego dolegliwości stawu kolanowego. Zabieg wykonywany jest za pomocą endoskopu wprowadzanego do jamy stawu przez niewielkie nacięcia. Umożliwia on zarówno diagnozę, obrazując wnętrze kolana, jak i naprawę schorzeń. Jest to zabieg stosunkowo prosty w wykonaniu, a jednocześnie bardzo skuteczny i precyzyjny. Zajmuje on również niewiele czasu, a po jego przeprowadzeniu pacjent nie wymaga długotrwałej hospitalizacji.

Artroskopia diagnostyczna a artroskopia terapeutyczna

Zabieg artroskopii kolana wykonuje się w dwóch celach. Artroskopia diagnostyczna ma na celu identyfikację przyczyny występowania bólu w kolanie. W przypadku artroskopii diagnostycznej do jamy stawu kolanowego wprowadzana jest mikrokamera, która umożliwia lekarzowi obejrzenie struktur wewnętrznych kolana oraz uszkodzeń i urazów występujących w stawie kolanowym. Z kolei artroskopia terapeutyczna jest zabiegiem przeprowadzanym po wywiadzie, badaniu manualnym oraz rezonansie magnetycznym. Jego celem jest leczenie urazów i uszkodzeń stawu kolanowego.

Wskazania do zabiegu artroskopii kolana

Skierowanie na artroskopię kolana otrzymują najczęściej pacjenci, którzy cierpią z powodu bólu kolana. Często dotykają ich przy tym również trudności w poruszaniu się. Wśród wskazań do zabiegu artroskopii stawu kolanowego wymienić można:

• dolegliwości bólowe stawu kolanowego,
  • obrzęk kolana,
  • uszkodzenie łękotki,
  • uczucie przeskakiwania lub blokowania stawu kolanowego,
  • niestabilność stawu, trudności w poruszaniu się,
  • urazy takie jak złamania, pęknięcia,
  • zerwanie więzadeł krzyżowych,
  • zwichnięcia rzepki,
  • przerost błony maziowej,
  • zmiany zwyrodnieniowe,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • przeciążenia stawu kolanowego.

Zalecenia po artroskopii kolana

Podobnie jak po innych zabiegach, tak i po artroskopii kolana konieczne jest przestrzeganie zaleceń lekarza. W zależności od rodzaju wykonanego zabiegu oraz stopnia leczonych uszkodzeń zalecenia mogą się różnić – są one każdorazowo dobierane indywidualnie. Początkowo obejmują one często unieruchomienie stawu, a także korzystanie ze stabilizatora oraz chodzenie o kulach, co umożliwia odciążenie stawu. Nie powinno się forsować i obciążać operowanej kończyny. W celu zmniejszenia opuchlizny rekomendowane jest także stosowanie zimnych okładów.

Kluczowym elementem rekonwalescencji po zabiegu artroskopii kolana jest jednak rehabilitacja, która umożliwia przywrócenie pełnej sprawności fizycznej w możliwie najkrótszym czasie. W rehabilitacji stawu kolanowego wykorzystuje się różnego rodzaju ćwiczenia, a także zabiegi działające przeciwbólowo, przeciwobrzękowo, przyspieszające regenerację i gojenie oraz wzmacniające osłabione mięśnie.

Kiedy zacząć rehabilitację po artroskopii kolana?

Rozpoczęcie rehabilitacji po zabiegu artroskopii kolana zalecane jest już w pierwszej bądź maksymalnie w drugiej dobie po operacji. Rozpoczyna się ona w szpitalu (w przypadku trwającej kilka dni hospitalizacji) lub po powrocie pacjenta do domu. Szybkie wdrożenie programu rehabilitacji stawu kolanowego skutkuje uniknięciem powikłań, a także pozwala osiągnąć szybkie efekty w przywróceniu pełnej sprawności stawu.

Ile trwa rehabilitacja po artroskopii kolana?

Okres rehabilitacji stawu kolanowego może być różny w zależności od rodzaju wykonanego zabiegu oraz stopnia uszkodzeń, które były jego przyczyną. Zazwyczaj rekonwalescencja po artroskopii kolana trwa około 2-6 tygodni – po tym czasie możliwy jest powrót do pełnej sprawności. Z kolei w przypadku chęci powrotu do uprawiania sportu należy zazwyczaj odczekać około 6-12 tygodni.

Rehabilitacja po zabiegu artroskopii stawu kolanowego – jak wygląda?

Zabiegi oraz ćwiczenia po artroskopii kolana są dobierane indywidualnie dla każdego pacjenta. Doświadczony fizjoterapeuta ocenia stan stawu i tworzy program rehabilitacji biorąc pod uwagę rodzaj wykonanego zabiegu. W zakres działań rehabilitacyjnych mogą wchodzić:

• nauka prawidłowego chodu o kolach umożliwiająca odciążenie stawu w początkowym okresie pooperacyjnym,
  • niwelowanie obrzęków po operacji poprzez chłodzenie stawu,
  • techniki manualne przyspieszające regenerację tkanek w stawie kolanowym,
  • ćwiczenia izomeryczne i rozciągające poprawiające ruchomość kolana, wzmacniające i przywracające siłę mięśni stabilizujących staw kolanowy, uelastyczniające tkanki miękkie, a także poprawiające czucie głębokie w obrębie zoperowanej nogi,
  • ćwiczenia propriocepcji,
  • zabiegi takie jak: krioterapia, jonoforeza, magnetoterapia, laseroterapia, elektrostymulacja,
  • kinesiotaping – oklejenie stawu elastycznymi plastrami.