Jak radzić sobie z bólem przy endometriozie ?

Endometrioza to stan, w którym komórki podobne do komórek macicy pojawiają się w innych częściach ciała. Głównymi objawami choroby są bolesne miesiączkowanie i owulacja, zapalenie pęcherza moczowego, nieregularne miesiączki, objawy podobne do zespołu jelita drażliwego a nawet niepłodność. W niektórych przypadkach kobiety z endometriozą często doświadczają silnego bólu, który może być trudny do zdiagnozowania i leczenia.

Jesteśmy w stanie wymienić kilka przyczyn wyjaśniających pojawianie się endometriozy w ciele kobiety, a mianowicie są to:

• Regurgitacja – wydostanie się komórek endometrium do jamy otrzewnej poprzez jajowody. Teoria obejmuje wsteczny przepływ krwi przez jajowód w czasie menstruacji.
  • Implantacja – przeniesienie endometrium poza jamę macicy, np. podczas porodu cięciem cesarskim, operacji laparoskopowych czy nacięciu krocza.
  • Metaplazja (zmianę typu komórek) wyściółki otrzewnej.
  • Rozsiew – zdarzające się rzadko przeniesienie endometrium drogą naczyń krwionośnych do odległych narządów (płuc, kości, mózgu).

Objawy endometriozy różnią się w zależności od pacjentki. Niektóre kobiety doświadczają ciężkich objawów, inne odkrywają chorobę przypadkowo i jak dotąd nie zauważyły ​​żadnych niepokojących objawów. Do głównych objawów endometriozy należą: ból brzucha, silniejszy niż zwykle ból miesiączkowy, obfite miesiączki, ból podczas lub po odbyciu stosunku płciowego, ból podczas oddawania moczu i wypróżnień, ogólne objawy zmęczenia.

Czy po zdiagnozowaniu endometriozy można udać się na wizytę do fizjoterapeutki uroginekologicznej ? Jak najbardziej tak! U kobiet z endometriozą struktury dna miednicy są często zaburzone. Jest to więc sytuacja ze wskazaniem do fizjoterapii uroginekologicznej. Powtarzające się stany zapalne związane z endometriozą mogą prowadzić do uszkodzenia tkanek. Niestety efektem ubocznym tego procesu jest powstawanie zrostów, które w zależności od lokalizacji mogą powodować różne objawy. Występują w jamie brzusznej, ograniczają pracę narządów wewnętrznych i prowadzą do rozwoju objawów tj. wzdęć, problemów trawiennych, uciążliwych zaparć, problemów z utrzymaniem prawidłowej postawy ciała, czy też ciągłego bólu. W przypadku takich zaburzeń najlepiej zastosować terapię manualną , aby poprawić ruchomość narządów wewnętrznych oraz struktur miednicy i kręgosłupa. Przedłużająca się bolesna choroba może prowadzić do zmian prawidłowych wzorców ruchowych, elastyczności tkanek i zastoju płynów w miednicy. Dlatego skupiamy się na przywróceniu maksymalnej płynności tkanek, poprawie przepływu płynów w okolicy miednicy, przywróceniu prawidłowych dróg oddechowych i prawidłowej postawy ciała. Praca z pacjentkami z endometriozą opiera się głównie na terapii manualnej, przywracaniu prawidłowej funkcji mięśni dna miednicy na obrazach USG i EMG. W razie potrzeby i za zgodą pacjentki można zastosować techniki przezpochwowe. Dlatego przy połączeniu klasycznego leczenia endometriozy z fizjoterapią uroginekologiczną przebieg choroby może ulec złagodzeniu, co umożliwi pacjentce powrót do codziennego życia